This page is no longer being updated.
Visit www.iot.ntnu.no for the latest information.
NTNU
Startside Studier Student i Trondheim Etter- og videreutdanning Forskning Næringsliv og nyskaping Om NTNU Aktuelt
 
 

Fag ved faggruppen for strategi og ledelse

TIØ4175 Innkjøps- og logistikkledelse
Dette kurset handler om to av de mest undervurderte virkemidlene/redskapene/verktøyene bedrifter har: innkjøp og logistikk. 

Mange produksjonsbedrifter har et innkjøpsvolum som utgjør mer enn 60-70% av deres totale omsetning. Profesjonell ledelse av innkjøpsfunksjonen blir dermed avgjørende for bedriftens evne til å styre kostnadene. Mange bedrifter er også avhengige av leverandører for å skape konkurransefortrinn når det gjelder kvalitet, fleksibilitet, og time to market. Samtidig gir samarbeid med leverandører unike muligheter for å utvikle nye produkter og tjenester. God logistikk kan gi langvarige strategiske fordeler, både når det gjelder kostnader og kundeservice.

I dette kurset får du en oversikt over de sentrale temaene innenfor innkjøp og logistikk. Vi ser spesielt på hvordan ulike valg innenfor disse områdene kan gi konkurransefortrinn. Sentrale temaer er: strategisk tilpasning, make-or-buy-beslutninger, valg av leverandør, leverandørledelse, organisering av innkjøp, involvering av leverandører i produktutvikling, total cost of ownership, lokalisering, og prinsipper for styring av varestrømmen.

Kurset bygger videre på TIØ4265 Strategisk ledelse og viser hvordan innkjøps- og logistikkledelse er en del av et selskaps strategi. Eksamensformen er mappevurdering (40% gruppearbeid og 60% skriftlig eksamen). Det legges vekt på praktisk anvendelse av teoretiske konsepter. Forelesningene inneholder mange små case, og gjennom gruppearbeidet vil du få trening i å løse konkrete utfordringer for en casebedrift. Faglærerne er Luitzen de Boer (koordinator), Ann-Charlott Pedersen og Elsebeth Holmen.

Les mer om faget her

TIØ4235 Industriell Markedsføring og Internasjonal Handel
Faget bygger videre på kursene i TIØ4165 Markedsføringsledelse og TIØ4265 Strategisk ledelse. I den første delen av kurset diskuteres industriell markedsføring, og det legges spesielt vekt på forståelse av kjøps- og salgsprosesser i industrien og styring av salgs- og markedskanaler. Den andre delen gir en innføring i litteraturen om internasjonal handel, og vi diskuterer utfordringer knyttet til internasjonalisering, bygging av effektive internasjonale markedskanaler og andre utfordringer som møter ledere i internasjonale organisasjoner i forhold til kulturforskjeller og styring av internasjonale aktiviteter.

Vi benytter en eksamensform bestående av fire mindre oppgaver der vi vektlegger studentenes evne til å bruke kunnskapen fra kurset på praktiske lederproblemer. For å få til dette benytter vi et stort innslag av bedriftsbesøk og casestudier. 

Industriell markedsføring og internasjonal handel undervises våren 2009 av Arild Aspelund.

Les mer om faget her

TIØ4265 Strategisk ledelse
Emnet bygger videre på kurset TIØ4165 Markedsføringsledelse. Emnet gir en introduksjon til de mange ulike skolene, temaene og modellene som finnes innen fagfeltet strategisk ledelse. Vi fokuserer på strategisk tenking og strategiprosesser, herunder hvordan strategier formuleres, fremkommer og organiseres. Videre ser vi på strategi på ulike organisatoriske nivåer, herunder på forretningsenhetsnivå, konsernnivå, samt på nettverksnivå. Vi tar også opp temaer relatert til strategiske endringer, samt de strategiske misjonene og visjonene som ligger til grunn for de strategiene som bedriftene forfølger.

Vi benytter en eksamensform i emnet som består av en gruppeoppgave (som teller 40%) samt en skriftlig eksamen (som teller 60%). Gruppeoppgaven gjennomføres vanligvis i samarbeid med en casebedrift som presenterer og diskuterer sine strategiske utfordringer med studentene. Oppgaven består i å analysere disse utfordringene med utgangspunkt i sentrale modeller som har blitt gjennomgått i emnet, samt å foreslå strategiske tiltak som bedriften bør gjennomføre.

Strategisk ledelse undervises høsten 2009 av Elsebeth Holmen, i samarbeid med et antall andre forelesere ved og utenfor IØT.

Les mer om faget her

TIØ4345 Ledelse av bedriftsrelasjoner og –nettverk
Emnet bygger videre på kurset TIØ4165 Markedsføringsledelse. Emnet belyser hvordan bedrifter kan lede relasjoner til andre bedrifter. I kurset starter vi med en introduksjon til teori og praksis om ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk, og hvordan disse påvirker bedriftens verdiskaping, innovasjonsevne og produktivitet. Deretter går vi i dybden med følgende tema:

§  Relasjoner til kunder, leverandører, konkurrenter og andre parter

§  Oppstart, ekspansjon, innskrenkning og avslutning av relasjoner

§  Key Account Management

§  Tillit og konflikt i relasjoner

§  Ledelse av bedriftens kundeportefølje og leverandørportefølje

§  Ledelse av leverandørnettverk, kundenettverk og innovasjonsnettverk

§  Deltakelse i lokale nettverk og klynger

§  Læring og kompetanseutvikling i og på tvers av relasjoner

§  Strategiprosesser i relasjoner og nettverk

§  Relasjoner og nettverk i forhold til nasjonale og internasjonale lover og regler

Vi benytter en eksamensform i emnet som består av to gruppeoppgaver som hver teller 50% hver. I den ene av oppgavene skal studentene fordype seg i et av de ovennevnte temaene. I den andre oppgaven skal studentene bruke modeller fra kurset til å analysere og forstå en casebedrift sin ledelse av bedriftsrelasjoner og nettverk.

Ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk undervises høsten 2009 av Elsebeth Holmen og Ann-Charlott Pedersen.

Les mer om faget her