Fag ved faggruppen for strategi
og ledelse
TIØ4175 Innkjøps- og logistikkledelse
Dette kurset handler om to av de mest undervurderte
virkemidlene/redskapene/verktøyene bedrifter har: innkjøp og
logistikk.
Mange produksjonsbedrifter har et innkjøpsvolum
som utgjør mer enn 60-70% av deres totale omsetning. Profesjonell
ledelse av innkjøpsfunksjonen blir dermed avgjørende for bedriftens
evne til å styre kostnadene. Mange bedrifter er også avhengige av
leverandører for å skape konkurransefortrinn når det gjelder
kvalitet, fleksibilitet, og time to market. Samtidig gir
samarbeid med leverandører unike muligheter for å utvikle nye
produkter og tjenester. God logistikk kan gi langvarige strategiske
fordeler, både når det gjelder kostnader og kundeservice.
I dette kurset får du en oversikt over de
sentrale temaene innenfor innkjøp og logistikk. Vi ser spesielt på
hvordan ulike valg innenfor disse områdene kan gi
konkurransefortrinn. Sentrale temaer er: strategisk tilpasning,
make-or-buy-beslutninger, valg av leverandør, leverandørledelse,
organisering av innkjøp, involvering av leverandører i
produktutvikling, total cost of ownership, lokalisering, og
prinsipper for styring av varestrømmen.
Kurset bygger videre på TIØ4265 Strategisk
ledelse og viser hvordan innkjøps- og logistikkledelse er en del av
et selskaps strategi. Eksamensformen er mappevurdering (40%
gruppearbeid og 60% skriftlig eksamen). Det legges vekt på praktisk
anvendelse av teoretiske konsepter. Forelesningene inneholder mange
små case, og gjennom gruppearbeidet vil du få trening i å løse
konkrete utfordringer for en casebedrift. Faglærerne er Luitzen de
Boer (koordinator), Ann-Charlott Pedersen og Elsebeth Holmen.
Les mer om faget her
TIØ4235 Industriell Markedsføring og
Internasjonal Handel
Faget bygger videre på kursene i TIØ4165
Markedsføringsledelse og TIØ4265 Strategisk ledelse. I
den første delen av kurset diskuteres industriell markedsføring, og
det legges spesielt vekt på forståelse av kjøps- og salgsprosesser i
industrien og styring av salgs- og markedskanaler. Den andre delen
gir en innføring i litteraturen om internasjonal handel, og vi
diskuterer utfordringer knyttet til internasjonalisering, bygging av
effektive internasjonale markedskanaler og andre utfordringer som
møter ledere i internasjonale organisasjoner i forhold til
kulturforskjeller og styring av internasjonale aktiviteter.
Vi benytter en eksamensform bestående av fire
mindre oppgaver der vi vektlegger studentenes evne til å bruke
kunnskapen fra kurset på praktiske lederproblemer. For å få til
dette benytter vi et stort innslag av bedriftsbesøk og casestudier.
Industriell markedsføring og internasjonal
handel undervises våren 2009 av Arild Aspelund.
Les mer om faget her
TIØ4265 Strategisk ledelse
Emnet bygger videre på kurset TIØ4165 Markedsføringsledelse.
Emnet gir en introduksjon til de mange ulike skolene, temaene og
modellene som finnes innen fagfeltet strategisk ledelse. Vi
fokuserer på strategisk tenking og strategiprosesser, herunder
hvordan strategier formuleres, fremkommer og organiseres. Videre ser
vi på strategi på ulike organisatoriske nivåer, herunder på
forretningsenhetsnivå, konsernnivå, samt på nettverksnivå. Vi tar
også opp temaer relatert til strategiske endringer, samt de
strategiske misjonene og visjonene som ligger til grunn for de
strategiene som bedriftene forfølger.
Vi benytter en eksamensform i emnet som består
av en gruppeoppgave (som teller 40%) samt en skriftlig eksamen (som
teller 60%). Gruppeoppgaven gjennomføres vanligvis i samarbeid med
en casebedrift som presenterer og diskuterer sine strategiske
utfordringer med studentene. Oppgaven består i å analysere disse
utfordringene med utgangspunkt i sentrale modeller som har blitt
gjennomgått i emnet, samt å foreslå strategiske tiltak som bedriften
bør gjennomføre.
Strategisk ledelse
undervises høsten 2009 av Elsebeth Holmen,
i samarbeid med et antall andre forelesere ved og utenfor IØT.
Les mer om faget her
TIØ4345 Ledelse av bedriftsrelasjoner og –nettverk
Emnet bygger videre på kurset TIØ4165 Markedsføringsledelse.
Emnet belyser hvordan bedrifter kan lede
relasjoner til andre bedrifter. I kurset starter vi med en
introduksjon til teori og praksis om ledelse av bedriftsrelasjoner
og -nettverk, og hvordan disse påvirker bedriftens verdiskaping,
innovasjonsevne og produktivitet. Deretter går vi i dybden med
følgende tema:
§
Relasjoner til kunder,
leverandører, konkurrenter og andre parter
§
Oppstart, ekspansjon,
innskrenkning og avslutning av relasjoner
§
Key Account Management
§
Tillit og konflikt i
relasjoner
§
Ledelse av bedriftens
kundeportefølje og leverandørportefølje
§
Ledelse av
leverandørnettverk, kundenettverk og innovasjonsnettverk
§
Deltakelse i lokale nettverk
og klynger
§
Læring og
kompetanseutvikling i og på tvers av relasjoner
§
Strategiprosesser i
relasjoner og nettverk
§
Relasjoner og nettverk i
forhold til nasjonale og internasjonale lover og regler
Vi benytter en eksamensform i emnet som består
av to gruppeoppgaver som hver teller 50% hver. I den ene av
oppgavene skal studentene fordype seg i et av de ovennevnte temaene.
I den andre oppgaven skal studentene bruke modeller fra kurset til å
analysere og forstå en casebedrift sin ledelse av bedriftsrelasjoner
og nettverk.
Ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk
undervises høsten 2009 av Elsebeth Holmen
og Ann-Charlott Pedersen.
Les mer om faget her
|